Om mig

Sedan oktober 2017 har jag drivit ett eget bolag där jag hjälper företag, organisationer och föreningar att utveckla sin interna kommunikation.

När man säger internkommunikation är det lätt att tänka på intranät, mejlutskick och veckomöten, men den interna kommunikation är så mycket mer än så. Det är allt som sker mellan kollegorna på arbetsplatsen – den sker vid kaffemaskinen, i repan, runt lunchbordet och i mötesrummen.

Den interna kommunikationen ska inte bara vara en informationskanal från ledningen ut i organisationen, istället är det viktig del av styrningen mot företagets gemensamma mål. Det finns forskning som visar att en väl fungerande intern kommunikation leder till bättre arbetsmiljö, mer motiverade medarbetare och ger en större möjligheter att genomföra förändringsarbeten.

Med en effektiv internkommunikation blir vi dessutom mer innovativa och flexibla samtidigt som vi ger oss själva bättre förutsättningar för att undvika, eller i alla fall hantera, olika typer av kriser.

Här är mina tre nycklar för att säkerställa en medveten och inkluderande internkommunikation för hela företaget:

🗝️ Lyssna! Lyssna på dina medarbetare, det finns oerhört mycket information att hämta om företaget och er arbetsmiljö, strategi och mål bland dina kollegor. Fråga hur de tycker att er interna kommunikation ser ut idag, vad funkar bra och vad kan bli bättre?

🗝️ Gör plats! Skapa utrymme för alla att vara sig själva. Utgå från att alla redan finns i rummet och fundera kring hur ni kan kommunicera för att alla ska känna sig välkomna.

🗝️ Håll kursen! Sätt en strategi för er interna kommunikation, med tydliga och konkreta mål. Det gör det lättare att hålla kursen även när våra förutsättningar förändras (t ex genom att vi växer).

Vill du veta mer? Hör av dig så berättar jag gärna hur jag kan hjälpa just er!

TIDIGARE ERFARENHET

2017 – Nu

Malin H Consulting AB

business owner

Tidigare kunder som jag arbetat med är Riksidrottsförbundet, Wallenstam AB, Akademiska Hus, Dreamstudies.

2016 – 2017

Akademiska Hus

kommunikationsspecialist

Som förvaltningskommunikation var jag en del av Förvaltningens ledningsgrupp och stöttade hela förvaltningsavdelningen med strategisk och operativ kommunikation. Mitt fokus var att utveckla kommunikations- och aktivitetsplaner, skriva pressreleaser, skapa mallar och struktur kring kommunikation samt skriva för webb. Jag var även en del av den kreativa inhouse-byrån och skapade mycket tryckt material.

2010 – 2016

Blueberry world wide

Marketing Manager

My main tasks were being responsible for the company’s marketing activities and to produce marketing and activity plans for our partner universities. I had a lot of focus on digital marketing through SEO and Social Media. Aside from that I was responsible for the annual education fair (55 exhibitors and approx 900 visitors), the production of printing materials, updating and maintaining the website as well as planning events around the country.

2007 – 2010

Hays Specialist Recruitment

Sales & Marketing Coordinator

After being hired as a receptionist I advanced, after only 8 months, to the role as Marketing & Sales Coordinator. I supported our Sales Manager with administrative tasks and was also the contact person internally and externally for one of our biggest accounts. The role was then extended to also include marketing when the company went through a global re-branding process. It was a classic ”spider”-role and I was involved in almost every part of the business. I was responsible for organising events for clients and employers, was working as on-site support for our new business system, brand manager for the new branding campaign and I also did all the sales reporting to the main office in the UK.

SPECIAL SKILLS

During my years I have acquired a wide range of skills, qualifications and experiences. Some of them listed are listed here…

• Writing

• Translation

• Podcasting (recording, editing)

• Content Creation & Management

• Public speaking

• Speech Writing

• Communication

• Digital Marketing

• Copywriting

• InDesign

• Photoshop

• Illustrator

QUALIFICATIONS

2009 – IHM Business School

Certificate, Business Management

2006 – 2007 – IBS Business School

Certificate, Business Administration

2005 – Edinburgh School of English

Cambridge Proficiency Exam, CPE

Grade A